Volg ons ook via Facebook   

spatader behandeling fysiotherapeut

Nieuwsbrief 1 - Op adem komen

Kom even op ADEM!

Het belang van actieve herstelmomenten voor lichaam en geest. 

We leven tegenwoordig in een 24-uurs economie. Alles gaat continu door. 
Even gas terugnemen lijkt een luxe te zijn. Niet alleen moeten we heel veel, we willen ook alles. Een goede balans tussen lichaam en geest is dan heel belangrijk.


Naast goede voeding , voldoende beweging en voldoende slaap is  tijdig ontspannen van groot belang. 
Neem regelmatig wat tijd om op adem te komen anders bouwen de spanningen zich lichamelijk en geestelijk op met alle gevolgen van dien. Dat is niets nieuws. Al eeuwenlang wordt het  gedaan in de vorm van retraite, bezinning , gebed of meditatie. 
We krijgen steeds meer te maken met stress-gerelateerde aandoeningen en klachten. 
Regelmatig tijd nemen voor herstel is dan ook geen luxe maar een noodzaak  voor lichaam en geest.  Je laadt de accu weer op, je bent productiever en je kunt problemen makkelijker aan.

We kennen twee soorten herstel : passief en actief.

Bij passieve ontspanning  is je lichaam in rust maar je hersenen draaien nog op volle toeren, bij voorbeeld  als je slaapt, naar een film  of op je telefoon zit te kijken.

Vormen van actieve ontspanning:

  • Sociale ontspanning : Door sociaal actief te zijn versterkt ons overlevings mechanisme en werkt het lichaam harder om ziektes buiten de deur te houden. Het stresshormoon wordt aanzienlijk minder wanneer je met vrienden praat.
  • Mentale ontspanning is b.v. stoppen met het multitasken dat we vaak de hele dag doen. Onze hersenen werken namelijk echt het beste wanneer  we ons focussen op één ding. Neem de tijd voor eten en drinken, ga er rustig bij zitten en kauw bewust. Dit is gunstig voor je brein en je spijsvertering. Pak niet meteen je telefoon als je in de rij staat of even ergens moet wachten. Kijk om je heen, luister  naar geluiden en ruik de geuren,  voel de warmte van de zon of de regen spetters  op je gezicht, het geeft rust in je hoofd .
  • Fysieke ontspanning, d.m.v. je ADEMHALING, kun je dagelijks toepassen. Ga een paar keer per dag bewust ontspannen zitten, dat kan op je werk, onderweg of thuis en focus op je ademhaling.
    Door 3x per dag 5 minuten bewust en ontspannen adem te halen kun je tussendoor de accu weer even opladen. Je stimuleert  hiermee het autonome of parasympatische zenuwstelsel dat verantwoordelijk is voor het reguleren van emoties en herstelfuncties. 
    Uit onderzoek blijkt dat een rustige buikademhaling met een ademfrequentie van 5 à 6 ademhalingen per minuut het beste effect geeft . Dus bv . 4 tellen in, 2 tellen uit, 4 tellen pauze.

Veel succes.
Lukt het niet ? Wij helpen U graag !

Lokatie

De Chamotte 4
4191 GT Geldermalsen

0345 576006
info@vermeltfoortfysiozorg.nl

Openingstijden

maandag: 08.00 - 21.00 uur
dinsdag: 07.00 - 20.00 uur
woensdag: 08.00 - 21.00 uur
donderdag: 07.00 - 18.00 uur
vrijdag: 08.00 - 18.00 uur
zaterdag: 09.00 - 12.00 uur

In overleg kan hiervan afgeweken worden